Sunday, March 4, 2012

Karangan Peribahasa



Fahmy seorang murid darja enam dari kelas asas yang selalu tidak datang ke sekolah kerana dia tidak suka berlajar. Walaupun dia salah satu belajar yang tidak bangus dalam p
elajaran, dia tidak berusaha untuk membuat kerja rumahnya atau pun mendengar guru-gurunya apabila mereka sedang menjalani pelajaran di kelas. Guru-guru sudah cuba menasihatinya tetapi tidak berjaya. Fahmy seorang keras kepala dan tidak suke mendengar nasihat-nasihat orang lain. Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE) akan datang tidak lama lagi. Fahmy masih tidak berubah sikap malasnya itu. Pada w
aktu sekolah, dia akan tidur dan meletak kepalanya di mejanya semasa kawan-kawannya sedang sibuk mengulang kaji pelajaran mereka.
PSLE pun tiba dan Fahmy membuat peperiksaan
itu. Tangan Fahmy dibasahi dengan peluhnya apabila dia tidak dapat menjawab kebanyakkan soalan di kertas itu tetapi dia tidak boleh membuat apa-apa. Dia menyesal kerana tidak mengulang kaji pelajarannya. Hari, mendapat keputusan PSLE, badan Fahmy menjadi sejuk kerana dia telah gagal PSLEnya dan hari mengulangi rendah 6 nya. Dari hari itu, Fahmy asyik mengulangi pelajarannya kerana dia tidak mahu mengulangi rendah 6 lagi. Guru-guru Fahmy menolongnya dengan soalan-soalan yang dia tidak memahami.

PSLE pun tiba lagi dan Fahmy sekali lagi menduduki peperiksaan itu. Kali ini, Fahmy dapat menjawab soalan-soalan itu semua dengan muda tidak seperti tahun yang lalu. Fahmy, senyum dengan lebar apabila mendapat tahu yang dia lulus PSLEnya kali ini. Dia dengan cepat berterima kasih kepada guru-gurunya kerana menolongnya. Fahmy percaya jikalau dia mendangar dan diajar oleh guru-gurunya, dia akan dapat melulus peperiksaannya. Bak kata pepatah "belakang parang pun jikalau diasah nescaya tajam".

No comments:

Post a Comment